E-coachen (of online coachen) wat is dat?

E-coachen of online coachen betekent coachen op afstand door gebruik te maken van informatieve- en communicatietechniek (ICT). Veelal wordt gebruik gemaakt van internet, maar ook telefonische coaching valt onder e-coachen of online coachen.

Met de opkomst van internet en software heeft e-coaching een enorme vlucht genomen. Er zijn vele vormen van e-coaching.

De belangrijkste vormen van e-coaching:

Telefonische coachingLeer online coachen e-cursus
E-mail coaching
Chat coaching (ook sms of whatsapp)
Mail of video lessen (autoresponder)
Video/bellen coaching (skype, google hangout)
Webcoaching (meestal via webinarsoftware)

Natuurlijk zijn er combinaties van bovenstaande vormen mogelijk.

 

Een aantal belangrijke verschillen tussen de verschillende vormen van e-coaching:

Zichtbaarheid; of de cliënt en de coach elkaar kunnen zien.

Live: vind de coaching live plaats of zit er tijd tussen.

Taal: vind de coaching plaats door middel van praten of van schrijven.

Aantal: is het 1 of 1 coaching of meerdere mensen tegelijk.

 

Als coach is het belangrijk te bekijken waar jouw kwaliteiten liggen. Als je wilt starten met e-coaching, vraag jezelf dan af of je het fijn vindt om via de computer/telefoon te communiceren. Hoe kom je over via de webcam of op video? Ben je goed in je schriftelijk uitdrukken en zijn je cliënten dat ook?

Kies de vormen van e-coaching die bij je passen! Op deze manier zullen je cliënten er het meeste voordeel uithalen en doe jij waar je goed in bent (en wat je leuk vindt).

Zelf leren online te coachen? Doe mee met de e-cursus Leer online coachen!

 

Geplaatst in Blog, Online coachen en getagd met , , , , , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *